Osams med uppdragsgivaren…

I torsdags hade jag världskrig med två av mina uppdragsgivare. Vi talade produkt- och prisstrategier. Vi är inte överens…. Som konsult får man tyvärr balansera på en knivsegg. Å ena sidan vill man bevara sin konsultintegritet, för det är ju faktiskt det dom betalar för. Å andra sidan är det bara och böja sig framåt och ta emot, för det är dom som betalar ens lön.

Produkter
Konflikten gällde kundvärdet av produkter (hårda saker), vilket jag skulle säga är i det närmaste NOLL. Jag kan dock inte ta åt mig äran av den analysen själv, för Jeff Bezos uttryckte det bättre; ”People Don’t Want Gadgets, They Want Services”. Värdet av hårda saker har i det närmaste upphört. I den dematerialiserade värld vi lever i, blir prylar mest ett nödvändigt ont. Människor som putsar och fejar på sin bil 2013 blir en smula dubiösa i min värld.

När jag köpte min robotgräsklippare köpte jag inte en meningslös maskin, utan servicen ”kort gräs”. Min medbroder Lars, som om möjligt är ännu mer tjänsteorienterad, sa för några dagar sedan; ”Jag vill inte köpa utemöbler, jag vill köpa skön sittkomfort”.

sak

Värdet
Värdet av produkter/saker/prylar luktar gammalt. Det luktar filmsamling på VHS. Det luktar bilsätesöverdrag. Det luktar tekniska produktegenskaper. Det luktar finsoffa i vardagsrummet. Det stinker av svavel!!!

När det gäller affärsutveckling har det aldrig varit svårare/viktigare att tänka nytt. Allt verkar ske ungefär samtidigt. Men skall man tänka en sak så är det att förskjuta allt från dess fysiska form och omvandla det till en tjänst och något som producerar information. Snälla, läs den sista meningen igen.

Så om det är svårt för oss som jobbar med affärsutveckling, så är det ännu svårare för de som bygger varumärke. Nyckeln för produktföretag brukar heta ”design”, och jag hyser stark respekt för företag som Bang & Olufsen, BMW eller Dedon, men dom har en stark utmaning i att omvandla kärnprodukten till något mer än en vacker, funktionell, fysisk tingest.

Så till er båda; K och P, hoppas det regnar hela er semester!!!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.