Är marknadsavdelningar är av naturen lata?

I vissa inlägg blir det tydligare än andra, att min blogg inte syftar till att främja vänskapen med olika yrkesgrupper. Jag har i min blogg avrättat marknadschefer i en takt som får Henrik den 8:e att blekna i jämförelse.

Marknadsavdelningen är lat
I stort sett alla marknadsavdelningar består av lata personer (undantaget dig Maria, eftersom vi jobbar ihop…). Dom är lata för att dom gör det dom alltid har gjort. Den lätta vägen som lades ut av deras föregångare. Traditionella marknadsförare som kunde ta enkla beslut över alla media i plattformen.  Detta kommer man fortfarande undan med genom att hävda varumärkesbyggandets vikt oavsett koppling till affären. Och visst finns exempel på behovet av ren “brand building”, men dom är så fruktansvärt få.

Man är lat för att man fortsätter med korvstoppande kommunikation för att man inte orkar eller vill styra om marknadsaktiviteter mot en så komplex struktur som Gartner beskriver bra.

mrkndsa

Vi finns ju på Internet & i sociala medier…
Att säga att man “finns på Internet” är som att säga att vi är anslutna till elnätet. Vi kan tänka kommunikation isolerat, i en värld där man bara viftar med telefonen för att betala sin latte! Marknadsavdelningen måste öka sin teknikförståelse för att lyckas med modern marknadskommunikation PUNKT. Kommunikationen är integrerad med olika typer av konkreta kundvärden.

Vad är produkt? Vad är tjänst? Vad är kommunikation? Dessa saker börjar allt mer bli en integrerad del av varandra. Jag tror att kommunikation måste bli mer integrerade med produktutveckling. Risken är att kommunikatöerer agerar med samma protektionism som IT en gång i tiden gjorde. Alltså inte insåg att dom finns till för att stödja affären. Se hur dom hamnade på läktaren under en period när verksamhetens “moln-frossa” var som störst.

Kommunikationen
Marknadsavdelningens uppgift är givetvis att bygga varumärke, men idag gör kunderna det många gånger bäst. Säljnära kommunikationen gör kunderna bättre genom betyg, rekommendationer och recensioner. Den traditionellt kommunikativa biten måste alltså kombineras med engagerande digitala eller analoga kundvärden. (Läs INTE en meningslös företags-app)

En modern marknadsavdelning förstår att integrera produkter och tjänster till marknaden på ett intelligent, innovativt och kostnadseffektivt sätt. Inte genom att fortfarande tro att man kan köpa sig fri via feta annonser!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Är marknadsavdelningar är av naturen lata?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *