Orsaken till att företag går dåligt!

Det är inte helt okänt att vi befinner oss i en av de värsta recessionerna i modern tid. Och många företagsledare har det argumentet som sin främsta krockkudde. Självklart är det ingen picknic i parken att driva företag i det klimatet, men det är mer nyanserat än så.

Felet ligger hos dom som bestämmer
Om du tittar på alla de företag som går dåligt så kan jag GARANTERA att dom drivs av individer som försöker göra det med gårdagens framgångsfaktorer som drivkraft. Personalnumerisk- och ekonomisk skalbarhet, storlek, Rotary, stora affärer, produktegenskaper etc.

Dagens framgångsfaktorer heter Smarter, Faster, Cheaper!

Jag kan också GARANTERA att de företag som går dåligt även är extremt trögrörliga. Dom saknar förmåga att snabbt ställa om utifrån kunders växlande behov eller marknader som förändrar sig. Ställa om i form av affärsutveckling, kompetens och marknadskommunikation. Dvs inte vara rigida och tillbakalutade utan på tå!

ta

Bakgrund
Vi behöver inte gå speciellt långt tillbaka i tiden då det bara fanns salt och peppar som krydda i Sverige. Kanske 50 år. Det fanns inte Indisk mat, inte sushi, inte Libanesisk, knappt ens Pizza. Det fanns Potatis med olika typer av fisk eller kött. För många under trettio framstår detta som ofattbart, men dom som bestämmer inom många företag kanske hade tillgång till Pizza, men knappt Kiwi och definitivt inte citrongräs.

Vad har hänt
Vi har en ny ”ung” konsument har ett gigantiskt överflöd i DNA:et. Det gör också att dessa har ett mindset i att betrakta sättet att kunna tillfredsställa behov ur ett gigantiskt överflöd. Men sättet många företag ser på tillfredsställelse av behov är anpassat för en begränsad och exklusiv marknad.

Om någon köpte en iPod för 10 år sedan så fyllde den ETT specifikt behov. Om vi köper en iPad idag så fyller den mängder med behov. Bara den mentala omställningen mellan iPod och iPad är gigantisk och är något salt och peppar-företagsledarna inte klarar! Klarar inte för att man betraktar produktattribut som exempelvis watt, megabyte eller megapixlar istället för att se ett marknadsmässigt ekosystem i förändring.

Strategibeslut
I ångesten av ekonomisk stagnation sätter man sig därför i strategiska möten för att peka ut en ny färdriktning. Strategiska möten som baseras på långa planeringshorisonter. Istället för dessa, ofta meningslösa möten borde man jobba föra att ställa om organisationen mot en högre grad av flexibilitet, snabbare anpassning till marknadskrav bättre kompetensmässig anpassning.

Vi borde därför jobba för att tänka BORT produktattribut, storskalighet till förmån för snabbhet, design, flexibilitet och unikitet.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “Orsaken till att företag går dåligt!

Leave a Reply

Your email address will not be published.