Knäcka ungas kod

Jag tror att det aldrig varit svårare ELLER lättare att marknadsinteragera med unga. Jag ägnar mycket tid åt att försöka knäcka koden för hur att skapa exceptionella kundupplevelser för unga människor. Mest av nyfikenhet.

Det finns väl få områden det blir så tydligt som när äldre TROR att dom kan marknadskommunicera med unga, men det VÄLDIGT ofta blir VÄLDIGT fel.

Min analys
Om vi först konstaterar att det är marginell skillnad på barn och ungdomar nu och för 500 år sedan. Samma dynamik gällde då som nu. Behovet av bekräftelse i en kroppslig och själslig förändring. Nyfikenheten på vad livet har att erbjuda. Hjärnans brist på ett ok av erfarenhet att basera besluten på. Gruppens betydelse i relation till individen etc.

Fram till ungefär millenniumskiftet kunde trendkänsliga kommunikatörer hitta sätt att nå och kommunicera till unga människor.

brn

Vad har hänt?
Dessa tonåringar har inte förändrats! Vad som har hänt är att dom fått verktyg att tillfredsställa sina behov. Inte bara lite utan på steroider!!!

Dessa verktyg har i sin tur i det närmaste utraderat ”Jag:et” till förmån för gruppen. Jag vet att det alltid varit så, men vi har aldrig haft verktyg som så mycket hjälpt till att undertrycka ”Jag:et”. Men behovet av ”Jag:et” är kanske viktigare än någonsin.

Jag tror att alla som på något sätt förhåller sig till en ung generation måste tänka till på ett djupare plan. Oavsett om vi är marknadskommunikatörer eller skall skapa kundupplevelser.

Film
Jag försöker hitta sätt att få ynnesten att tillbringa tid med mina tonårsdöttrar. Under hot och förmaning kan dom tänka sig att se en film med sina gamle far emellanåt. Senast valde jag filmen ”The we and the I” som speglar ungdomsgenerationen på ett fantastiskt sätt. Är du det minsta intresserad att förstå ungdomars dynamik så rekommenderar jag den. Även om filmen inte är supertillgänglig.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Knäcka ungas kod

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *