Digital disruption del 3: Innovation

Del 3 om min syn på digital disruption. Del 1 finns här.

Digitala kunder + digitala plattformar + digital affärsutveckling = digital disruption

Läste någonstans att innovation har blivit ett ord som väcker skepsis. Jag är faktiskt benägen att hålla med, men det är synd. Idag talar även den mest inbitne, reaktionära ingenjör om vikten av innovation. Vad bra kan man tycka!

Men dessa och många andra har våldtagit, skändat, förnedrat ordet. Förfulat det och gjort det oanvändbart. Varför? För att dom angriper innovation med samma mentalitet dom alltid har haft. Det vill säga att man förhåller sig till en färdig sanning. En sanning som inte finns!

frn

Två innovationstyper
Den ena typen angriper innovation genom att på ett strukturerat sätt ser hur innovationen passar in på produkten eller affärsmodellen. Fokuserar gärna på detaljer och kan vara riktigt crazy och vilja göra en knapp knallgul….

Den andra typen är en person som är rolig att vara med. Ofta helt befriade från begränsningar och orerar på molnfri höjd om paradigmskiften och green fields. Dom ser ofta en rak linje mellan nuläge och önskat läge.

Innovationsprocessen
Med rätt grundinnovation så medger det ofta en kedja av händelser. Felet vi gör är att vi är så fokuserade på att uppfinna en iPad, utan att tänka på att det faktiskt fanns en iPod en gång i tiden. En iPod löste ett behov och en iPad löser massor av behov, men på samma sätt.

 digitaldistruption3

Man måste alltså ta steget ur den befintliga verksamheten och fundera på dagens och framtidens mänskliga behov.

Därefter kan man fundera på hur en plattform kan hjälpa till att adressera dessa behov. Först därefter flyttar man in sina produkter och tjänster i ”tänket”.

Jag hävdar inte att detta är lätt eller att jag själv alltid lyckas. Blev senast idag, under ett produktutvecklingsmöte, ertappad med ett inskränkt förhållningssätt.

Roligast är att arbeta med traditionellt analoga produkter, fundera på mänskliga kundbehov och sedan digitalisera de analoga produkterna i syfte att lösa behovet.

Har du inte börjat tänka ”digital disruption” i din affär, så gör det nu! Det är kul, spännande, lönsamt och väldigt nödvändigt!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Digital disruption del 3: Innovation

  1. Intressant, Patrick!

    “Man måste alltså ta steget ur den befintliga verksamheten och fundera på dagens och framtidens mänskliga behov.”

    Det är helt rätt, lyhördhet är en viktig grund för utveckling.

Leave a Reply

Your email address will not be published.