Digital disruption del 1: Kunden

Det har i och för sig sakta vuxit fram, men för ungefär 3 månader sedan bestämde jag mig för att lägga till ”digital innovation” eller ”digital disruption” som professionellt fokusområde.

Nu kanske någon tycker att det är en självklarhet och ingår i allt som alla gör. Men jag tror inte att det går att angripa den här ”frågan” i allt för generella termer.

Ur mitt perspektiv så består detta av ett ”ramverk” om tre huvudkomponenter;

Digitala kunder + digitala plattformar + digital affärsutveckling = digital disruption

 digitaldistruption3

Den digitala kunden
Som jag skrev tidigare är jag egentligen för gammal för att ha ett naturligt ”digitalt mindset”. Men jag kan lova att jag utmanar mig själv varje sekund för att inte fastna i historiska tillbakablickar.

Det finns idag så många människor som har ett ”digitalt mindset” att leverantörer av produkter och tjänster lever väldigt farligt i relation till dessa.

Farligt för att den digitala konsumenten INTE bara är intresserade av kärnprodukten. Men istället för att omfamna dessa möjligheter så arbetar leverantörer av produkter och tjänster stenhårt med den hopplösa ambitionen att hålla kunden kvar i kärnprodukten.

Och i de fall man arbetar med digital innovation, så gör man det i syfte att skapa barriärer för konkurrenter eller inlåsningseffekter för kunder. FEL!

Amazon skulle nog gärna ha alla sina bok-kunder på Kindle, men istället säljer man också iPads med möjlighet att läsa böcker från Amazon. Dom gör det för att den digitala konsumenten inte skulle acceptera något annat!

Den digitala kunden vill ha en ”product experience” som skiljer sig från kärnprodukten. Dom finner det i det närmaste nödvändigt att produktupplevelsen befinner sig i ett digitalt samanhang!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

5 thoughts on “Digital disruption del 1: Kunden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *