TGIF, Osams, Telia, Åldrar, Digital disruption

Thank god it’s friday. Den här gången om åldrar, Telia, att jag är osams med min uppdragsgivare samt om Digital disruption.

Osams
Jag är osams med min uppdragsgivare… Hon har satt mig som projektledare, trots (eller “tack vare”, om jag känner henne rätt) att hon VET att det inte är min favoritdisciplin. Något som har väckt stor munterhet hos min unga kollega Mikael, som har en i det närmaste pervers dragning till projektledning och projektmetodiker.

Jag brinner inte för projektledning, jag brinner för att hitta kreativa lösningar på komplexa problem. Men dom jävlarna skall få se projektledning med tysk ingenjörsstruktur! Det fina är att projektgruppen består av hungriga, relativt unga människor. Fördelen med det förklarar jag längre ner.

Men när jag fick reda på att jag skulle vara projektledare reagerade jag ungefär som snubben i filmen när han öppnar burken (Varning + credits till Pehr)

Telia
I övrigt har jag varit talare på Telias Event om M2M/uppkopplade prylar. Intressant dragning av Ericsson om Smarta nät och en lika intressant dragning av Telia om de 5 miljarder prylar som kommer att kopplas upp i en ganska nära framtid. Jag har svårt att avgöra om min dragning gick bra, då några i publiken såg en smula ansträngda ut när många av bilderna från min blogg dök upp…..

Unga och gamla
Det har i alla tider varit en tydlig skiljelinje mellan yngre och äldre. Det har inte minst medelålders kvinnor med ”MILF-ambitioner” jobbat hårt på att försöka sudda ut. Och delvis har dom lyckats. Även om jag än en gång gör som snubben i videon, när jag hör ”40 is the new 20”.

Vi som är äldre måste jobba STENHÅRT för att ha en digital mentalitet. Med en digital mentalitet menar jag främst vårt förhållningssätt till digitala plattformar. Vi har en tendens att tänka stora företag, många människor, stora etableringshinder, dyra investeringar.

Digitala plattformar förser oss idag med betalningslösningar, utvecklingsstöd, marknadsplatser. Vägen mellan idé och förverkligande är så kort! 12-åringar köper ett ”Software developer kit” från exempelvis Apple. Dom utvecklar något och ibland får dom miljontals användare. Är man ung så finns inte den traditionella industrins hinder för förverkligande i DNA:et.

Därför säger gamla NEJ och unga säger JA, vi prövar.

 k

Digital disruption
När Svensk industri var som mest ”Fat and happy” fanns det en miljard kineser som var fulla av motivation och villiga för att arbeta för nästan ingenting. Arbetarrörelsen demonstrerade och produktionen försvann till Asien. Industrial disruption kan man säga.

Hur kunde det gå så? Dom tog våra färdiga logistik-koncept, våra färdiga produktions-koncept och gjorde det samma jobb för nästa ingenting.

Alltså: Motiverade människor + infrastruktur = disruption.

Det fina är att vi nu har lika motiverade människor, som är villiga att jobba för ingenting. 12-åringarna. Dom har infrastrukturen i form av Apple SDK eller AWS.

Alltså: Digitala innovators + digitala plattformar = Digital disruption.

Thank god it’s Friday
Jag kan faktiskt inte nog säga hur mycket jag längtar efter att få komma hem på fredag eftermiddag. Kasta av mig kostymen, krypa i ett par jeans och en T-thirt och halsa en Peroni. Allt till ljudet av den svincoola Ellie Goulding.

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “TGIF, Osams, Telia, Åldrar, Digital disruption

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *