”Patrick har en orealistisk syn på CRM”

För några månader sidan fick jag på omvägar höra att en relativt tung verksamhetsperson hade dissat mig rätt hårt och hävdat att jag har en ”orealistisk syn på CRM”. Huruvida jag har det eller inte är ganska subjektivt, men han har sannolikt delvis rätt. Jag har så stor passion för det jag håller på med så jag vill säkert ibland lite för mycket.

Men denna kommentar kom för flera månader sedan och jag ägnar den fortfarande tid! Varför lyssnar vi så aktivt till kritik? Varför processar vi den så djupt, vrider och vänder? Och självklart skall man processa konstruktiv kritik. Men på varje sådan kommentar finns det ofta flera positiva. Jag har fått massor av cred de senaste veckorna. Cred från människor jag håller jättehögt. MEN den tar jag inte in, jag processar den inte, jag minns det knappt. Jag avfärdar den till och med.

SONY DSC

Visst kan man avfärda allt detta med att jag skulle ha dålig självkänsla, dåligt självförtroende, se mig som en bluff etc. Men jag tror inte jag är ensam om att ägna kritiska röster betydligt mer kraft en positiva.

Men nu är det vänster hjärnhalva som spökar igen. Min vänstra hjärnhalva pekar just nu finger åt min högra och säger ”så går det när du går ut på oprövade vatten. Gör som alla andra alltid har gjort så kommer ingen att skratta åt dig!”. Men som tur är känner jag min högra hjärnhalva och jag vet att den visar ett långfinger till den vänstra! Det är #1 i mina core values.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.