Omnichannel; lär av Louis Vuitton

Retail-företagen har länge lipat över e-handelns intåg hos de breda massorna. Samma lipsillar som 1999 skrattade bort många av de tjänster jag, min dåvarande arbetsgivare och andra erbjöd. Och visst ser vi en butiksdöd runt om i Sverige, men det beror främst på det paralyserade förhållningssätt man har.

Omnichannel blir ett allt hetare ord i retail-världen, men i min värld betyder det helt enkelt att man lyckats harmonisera alla sina kanaler till en bra kundupplevelse.

Fysiska butiker
Den fysiska butiken är INTE död. Den skall ses som en integrerad kanal som alla andra kanaler. Det är dessutom den TVEKLÖST bästa kanalen för att leverera exceptionella kundupplevelser. Kanalen måste också spegla varumärket och dess själ för att kanalstrategin skall hänga ihop.

louis-vuitton-singapore

Louis Vuitton har öppnat en butik i Singapore som ligger i vattnet. (Butiken alltså, för den som bitchar om syftningsfel…). Louis Vuitton levererar en extremt konsistent kundupplevelse, där butiken kanske är den mest avgörande kanalen för kundupplevelsen.

Men de flesta är inte LV. Vi är Harrys herrskor i Gislaved, Kerstins ost i Helsingborg eller Brittas mode i Umeå. MEN det har aldrig funnits en tid där det varit så billigt och enkelt att utnyttja digitala kanaler i kombination med fysiska butiker. Det har aldrig funnits en tid då det varit mer effektivt att differentiera sig via kundupplevelse. Precis som LV skapar en exceptionell kundupplevelse i butik, så kan Connys järnhandel i Kalmar göra det. Fast på ett annat sätt. Men bara genom att vara modig, snabb, smart och kanske framför allt kreativ.

Så sluta lipa och börja jobba!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *