Hästkött & rasade fabriker. Vem bryr sig?

I den senaste tidens nyhetsflöde har vi ”rasat” mot både klädproducenter i Bangladesh och olika typer av matproducenter. Hästkött i kebab, ”plågade” kalkoner och arbetsförhållanden i undermåliga textilfabriker. Upprörda människor övertrumfar varandra i ilska vid fikaborden runt om i Sverige.

Samma människor som sedan lämnar fikabordet för att HELT OKRITISKT konsumera produkter baserade på korta livscykler och billigt pris.

Kvalitet
Begreppet kvalitet är inte direkt på modet. Dessutom kan man fundera på vad det är! När jag pluggade fick jag ständigt höra att kvalitet handlade om ”kundupplevd kvalitet”. Vilket verkar ganska rimligt. Förr i tiden representerade detta ofta hållbarhet, robusthet och välgjordhet.

Idag är tillgången på billiga produkter enorm. Inom i stort sett alla områden kan man få tag på ett snorbilligt alternativ. Den traditionella bilden av kvalitet värderas inte tillräckligt mycket för att konsumenten skall vara villig att betala för det.

slakt

Batteridriven skruvdragare för 99 spänn åker ned i kundvagnen tillsammans med Euro-shopper kakor för några kronor. Därefter blir det en moderiktig top för 79 kronor från någon kedja.

Vi konsumenter
Om vi nu inte värderar kvalitetsbegrepp i form av en välsydd skjorta eller en fast majskycklingfilé, så kanske kvalitetsbegreppet får bli något annat? Mental kvalitet i form av respekten för vår planet och människorna som bor här.

Varje dag arbetar människor i länder, vars enda ”naturtillgång” är billig arbetskraft, med att producera saker som vi överkonsumerar. Varje dag produceras mat på ett industriellt sätt för att vi inte är villiga att betala för alternativet.

Idag handlar kanske kvalitetsbegreppet i första hand om moral? Biprodukten blir en välsydd kavaj eller välsmakande skinka.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *