Nu väntar ny profession!

Sedan i början av 90-talet har jag brunnit för att hjälpa företag att skapa exceptionella kundupplevelser. Massor av projekt inom IT, kommunikation, organisation, kanaler och processer. Mycket har förändrats över den här tiden, vilket jag älskar! Men grunden är dock densamma; att leverera kanaloberoende upplevelser som speglar varumärkets löften.

Digitalisering
Jag tänker fortsätta att arbeta med Customer experience management med oförtruten energi. Men det jag märker är att mina kunduppdrag allt oftare handlar om “digitalisering“. Något jag om möjligt brinner lika mycket för.

Digitalisering av

  • Affärsmodeller
  • Produkter och tjänster
  • Intern kommunikation
  • Extern kommunikation

Hela det här området är en GIGANTISK utmaning för många företag, organisationer och städer. En omställning som kommer göra ont. Ont för att en digital transformation inte innebär att ha en Facebook-sida eller erbjuda kunderna en bruksanvisning i PDF-format. Det innbär inte heller att lägga till någon “techy” produktegenskap till en analog produkt och sedan lägga till ett litet “i” i början av produktnamnet.

digi

Början på en sådan transformation innebär till exempel att man frågar sig ”vad händer om jag kopplar upp mina produkter?” Vad händer då med affärsmodellen? Vad händer då med säljkanalerna? Vad händer då med serviceorganisationen? Fysiska produkter är ganska ointressanta. Data, design och IP är intressant!

Påminner igen om att bara 1% av det som kan kopplas upp, är uppkopplat. Kommer inte ihåg källan till den siffran, men jag skiter faktiskt i vilket. Det enda jag vet är att vi går mot en extremt spännande, uppkopplad värld. Och den vill jag vara med och påverka!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

4 thoughts on “Nu väntar ny profession!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *