Konsultbranschen är körd & TGIF

Satt i bilen idag och tänkte på hur körd konsultbranschen som vi känner den är. Jag tänker berätta varför. Den som skiter i konsultbranschen kan gå direkt på helgtipsen nedan.

Marknaden
Det finns en stor marknad och behov för konsulttjänster. Den existerar till stora delar för att människor jobbat för länge på sina arbetsplatser. Dom har stelnat till och deras enda möjlighet att nå framgång är att köpa den utifrån. Allt ifrån strategiska beslut till taktisk marknadskommunikation. Samtidigt skall vi komma ihåg att konsulttjänster, när dom fungerar som bäst, ofta vitaliserar beslut och levererar nya insikter.

Men det som är nytt är att marknaden vill köpa något annat än för bara fem år sedan. Man vill bli utmanad. Man vill köpa modig innovation. Att ta in konsulthjälp för att skruva i det befintliga adderar ett mycket begränsat värde.

  • I de befintliga processerna är kostnaderna redan minskade!
  • I de befintliga processerna är möjligheterna till ökade intäkter förbrukade!

Konsultbolagen
Merparten av alla konsultbolag är anpassade efter den efterfrågan som var för fem år sedan. Inte för att dom inte har förstått problematiken, utan för att dom sitter med en kompetensstruktur som är anpassad för det. En kompetensstruktur som är född på 60- eller 70-talet och kom in i konsultbranschen på 90-talet eller början av 2000 och har en lön som inte går att få om dom byter jobb. Krampaktigt är dom därför kvar i 10 kanske 20 år och för det tröstlösa konststycket att försöka anpassa omvärlden till sin obsoleta kompetens och mentalitet. Människor som är en grå tillbakablickande uniform på jobbet och något annat hemma. Köp inte skiten!

kslt

Tittar man på en annan konstruktion inom konsultbolagen så är dom antingen hårt präglade av ingenjörer eller ekonomer. Kompetenserna är därför inte bara i otakt med tiden, dom är silo-baserade efter en industriell marknad.

Möjlighet
Man ser många företag som marknadsmässigt försöker sig på en ompositionering, men den blir just det. Marknadsmässig. Ingenjörs- eller ekonomikulturen sitter som ett klister genom hela företaget och det kan ingen marknadskommunikation i världen råda bot på!

Det finns världens möjlighet för konsultbolag att bryta mönstret. Konsultbolag som tar sin utgångspunkt i innovation och affärsutveckling på riktigt. Rådgivningen kan sedan baseras på en kombination av teknik- och verksamhetsutveckling som inte bara bottnar i hur universiteten är uppbyggda.

Thank god it’s Friday
Hur summerar man en vecka? Den största inspirationen får man som vanligt av människor. Jag har firat en Valborg med intelligenta trevliga vänner. Jag har en uppdragsgivare som ständigt provocerar och utmanar mig. Jag har en familj som driver mig till vansinne, men finns där när självkänslan vacklar.

Mitt råd är att skippa fredagsmyset, slå på stort och köp en Meerlust. Med den i kroppen får du binda upp din fru som en kalkon i sovrummet eller din man att klä ut sig i brandmanskläder (eller varför inte tvärtom). Du blir i alla fall svinsnygg av vinet! Allt detta ackompanjerat av min briljanta playlist kommer att ta fredagsmyset till en ny dimension!

Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Konsultbranschen är körd & TGIF

Leave a Reply

Your email address will not be published.