Friskvård på jobbet, eller inte…

På allt fler företag blir fysisk träning en allt viktigare investering för en framtida karriär. Inte sällan agerar VD:n förebild genom att vara “motionsextremidrottare”. Triathlon, skidor, styrketräning, Marathon är självklara ingredienser. I en artikel i DN beskrivs de nya elitmotionärerna som lever och verkar som elitidrottare. Nya sociala, digitala verktyg gör det möjligt att dela resultat, framsteg, tider och placeringar. Ett Marathon eller två slår riktigt högt när man granskar ett CV och väljer kandidater.

Men
Med i detta fysiska “übermench-ideal” smattrande på arbetsplatserna, sitter en smällfet men gudabenådad programmerare, en kärring med kronsikt diskbrock som är företagets bästa analytiker och en sportfientlig emo-brud som är världsklass expert på sensorer. Dessutom en och annan medelålders konsult som hellre tar en Peroni än dräglar över möjligheten att cykla 18 mil….

Dessa individer får i bästa fall dagligen höra om allas träningsresultat och i värsta fall tvingas in i fysiska utvärderingar samt träningsprogram. Skulle vi acceptera denna elitistiska mentalitet inom något annat område?

fv

Värde för verksamheten
Att det är nyttigt för kroppen med måttlig träning råder det inget tvivel om. Men att det skulle addera ett mycket stort värde till verksamhetens framgång finner jag tvivelaktigt. Att dessutom inkorporera det hårt i “daily operations” tror jag kan vara exkluderande, polariserande och i många fall faktiskt dåligt.

Tänk om….
Om många av dessa elitmotionärer däremot är intellektuella soffpotatisar vet jag inte. Men jag har sett mer än ett exempel på människor som helt slutat träna hjärnan när universitetsstudierna väl är avslutade. Hur påverkar det företaget i en extremt föränderlig värld? Hur skulle det se ut om man odlade och värderade den intellektuella träningen och resultatet av den?

Tänker på alla idéfattiga VD-bloggar som börjat storstilat för att några månader senare föra en tynande tillvaro. Det är som att köpa dyra löparskor och vara ute i spåret en gång! Orken fanns inte där, motivationen fanns inte, hungern fanns inte. Man stannade vid första uppförsbacken, tog en starköl och en cheesburgare och la löparskorna på hyllan. För alltid….

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *