IT-avdelningens kommande revansch

IT-avdelningar har fått utstå mycket spe de senaste åren. Så även från mig. Vi har hackat på dom som avdelningen som alltid säger nej. Avdelningen som begränsar våra möjligheter att affärsutveckla och vara innovativa. Mycket av kritiken är dock befogad.

Men de mest högljudda belackarna i verksamheten har ofta tunnelseende. Dessa ser i bästa fall bara till sin egen avdelning och i värsta fall bara till sig själv. Jag har stor respekt för IT’s utmaning att få ihop en informationsteknologisk infrastruktur i dagens företagsvärld. En värld av lättillgängliga moln-applikationer, anställdas övertro på sin IT-kompetens, BYOD etc.

hrdwre

Innovation
Innovation är på i stort sett allas läppar. Alla vill vara ett innovativt Apple, av orsaker jag inte alltid förstår. Men merparten av alla som talar innovation är såååå långt ifrån innovation. Modig innovation skulle skrämma innovations-charlataner till en årskonsumtion av vuxenblöjor. Det de flesta gör är att peta lite i det befintliga och skapa ”more of the same” med en liten twist.

Revanschen
Innovations-begreppet kommer dock att mogna och utvecklas. Vi kommer att gå från linjär innovation av produkter och tjänster till innovation inom operativa processer, kundupplevelse och supply chain. Produktinnovationen kommer att bli på riktigt genom att vi kopplar upp allt.

IT’s revanch ligger i att ingen av den senare innovationen är görbar utan stor inblandning av IT. IT-avdelningarna kommer att spela en extremt central roll i framtidens affärsutveckling. Just nu stirrar vi oss blinda på IT’s (o)förmåga att leverera ”operational efficiency”. Gör inte det!

Är du affärsutvecklare rekommenderar jag att du försöker återta vänskapen med IT-avdelningen. Du kommer att behöva dom!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

3 thoughts on “IT-avdelningens kommande revansch

  1. Håller helt med Patrick.
    Affärsarkitekturen som är möjliggöraren för innovation och nya tjänster kräver att vi ser på affärsutveckling på ett nytt sätt. Spotify är ett utmärkt exempel på hur en ny affärsmodell växer fram på toppen av befintliga industrier och affärslogiker. IT är självklart helt avgörande men jag ser gärna att IT-avdelningarna skapar strategiska partnerskap då intern kompetens kommer att bli en flaskhals.

Leave a Reply

Your email address will not be published.