Helgens kundupplevelse

Helgen firades på Hotell Post i Göteborg med våra alltid lika partysugna vänner från Norge.  Ett samkväm som på sedvanligt vis gjorde sig brutalt påmind när klockan ringde idag på morgonen….

IMG_0523

Bilden är tagen strax före det moraliska förfallet…..

Lördagens middag skulle inmundigas på hotellets japanska restaurang som heter vRÅ. En oerhört pretentiös meny som började med popcorn med fisksmak samt friterade fiskskinn… (sa någon att kejsaren är en smula lättklädd?) Därefter följde en strid ström av överambitiösa rätter. Jag lovordar alltid försök till originalitet, men det får aldrig bli ett självändamål och framför allt måste man kunna backa upp det!

Servicen påminde dessutom om den man får på en vägkrog när man åker bil till fjällen.

Vad kan man lära sig av detta?
Som företag gör vi inte sällan dessa misstag. Vi försöker vara något vi inte är. Det gör att kundupplevelsen inte hänger ihop. Att försöka göra rätter som anstår en 3-stjärning Guide Michelin restaurang förpliktigar.  Klarar man inte det bör man ”skala ner”. Som företag tror jag att det kan vara värt att fundera på om man faktiskt behöver krångla till saker så förbaskat.

Den andra saken man kan lära sig är att om man som företag signalerar väldigt hög svansföring, så måste man leva upp till det i alla delar. Som konsumenter värderar vi alla kundinteraktioner ur den samlade kundupplevelsen.

  • 4 bra saker och en dålig = dålig kundupplevelse.
  • 5 hyggliga saker och 0 dåliga = en hygglig kundupplevelse.

När du euforiskt brinner för Big data eller analytical based event driven marketing, kanske du skall stanna upp och fundera på om ni levererar det basala! Det är betydligt viktigare!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *