Förankra mindre!

På många bolag ser man, inte minst unga människor, komma med innovativa idéer, spännande projekt och modiga initiativ.

Med entusiasm tar man upp frågan med sin chef. Oftast rinner det sedan ut i sanden av olika orsaker. Man får varken mandat eller resurser att genomföra. Sakta men säkert bryts dessa eldsjälar ner, för att till slut bli trötta utförare av generiskt, ”industriellt” arbete.

Utan hög personalomsättning består företaget till slut endast av dessa nedbrutna eldsjälar och man saknar all form av innovation eller initiativkraft.

Är du eldsjäl?
Om du är en ung, hungrig eldsjäl så finns det bara ett råd. Skit i att förankra. Din sega trötta chef är redan förbrukad, så gå inte till honom eller henne. Starta projektet i smyg, samla andra eldsjälar, var lite pragmatisk, men framför allt driv det framåt UTAN förankring.

xyza

När det till slut blir ohållbart på grund av budget eller arbetsbelastning kan du börja visa projektet för din omgivning. Visa är något annat än berätta! OCH det är inte per automatik din närmsta chef som är målgruppen. Hitta sponsorer utanför din egen avdelning. Människor som kan ha nytta av resultatet av ditt projekt.Samt kanske individer med stort socialt inflytande, snarare än organisatoriskt.

Slutsats
Ingen värderas speciellt mycket efter grandiosa, strategiska planer. Åtminstone borde inte värderas. Vad som skapar riktigt värde är förmåga till genomförande, implementation och förändring. Går det åt helvete kan du åtminstone putsa på ditt CV med självkänsla. Bland de andra,  de nedbrutna vill du ändå inte bli kvar!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Förankra mindre!

  1. Framgång går på gränsen till tukthuset sa min mentor! Han sa oxå att ibland så får man räkna med och sitta där om man vågar vara innovativ… så rätt han hade!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *