Sociala medier i Afrika

Jag är medveten om att jag framstår en smula ältande om Afrika, men jag finner det extremt spännande att titta på denna kontinent utifrån. Enda gången vi annars verkar bry oss om Afrika, är genom Animal planet på tv…..

Men jag kan samtidigt se Afrika som ett antropologiskt experiment. Vad händer med en kontinent som knappt var industrialiserad för 50 år sedan och nu är en blixtsnabb informationsekonomi. Dom sociala nätverken växer så det knakar. Exempelvis Yookos.com, mixit.com, africanzone.com, africanplanet.com etc etc.

african

I de relativt korrupta och ibland diktaturiska länderna på den Afrikanska kontinenten fyller de sociala nätverken en spännande funktion. Till skillnad från mer mogna länder i Europa och USA så litar man inte på media. Här “hemma” ser vi ett minskat förtroende för marknadskrafter och litar därför mer på våra kompisar än annonserna. I Afrika litar man mer på de sociala medierna än den politiska eliten och media.

Men vad hade hänt med folkmordet i Rwanda om det hade exploderat idag? Hade det lättare hindrats eller kanske ökat mördandet och upprorstakten? Vad får informationsspridning för effekt i ett land med helt andra traditioner, syn på demokrati och mognadsgrad?

Ps. Kolla gärna in Mozilla’s Firefox mobila OS som riktar sig mot emerging markets. Ur det kan det komma spännande ”Reverse innovation”!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.