Gjorde det i duschen idag!

Den sedeslöse antar självfallet att jag kissade i duschen eller ägnade mig åt självbefläckelse. Men så var det inte. Istället kryssade jag genom ett hav av tomma schampo- och balsamflaskor (något den uppmärksamme kan notera att jag inte begagnar mig av) för att till slut hitta en duschtvål.

du1

Doften från denna duschtvål tog mig på en bråkdels sekund, tillbaka till min barndoms februarilov på kanarieöarna. En extremt målande film spelades upp i min hjärna. Och så är det för oss alla. En viss doft kan skapa en explosion av associationer i vår hjärna.

du

Kundupplevelse
Trots att vi har många sinnen, fokuserar vi nästan uteslutande på syn när vi bygger varumärke eller designar kundupplevelser.  Några har kommit lite längre och jobbar med ljud. Alla känner vi igen Intel’s ”ljud-logo” eller Windows ”uppstartsslinga”.

Singapore airlines är ett företag som arbetar utifrån doftsinnet. All personal har samma parfym. Redan när du checkar in börjar därför ”varumärkesresan”. Sedan har dom samma doft i sina lounger, på sin ombord-personal och i sina flygplan. Snacka om konsistent kundupplevelse.

För den som vill veta mer kan jag rekommendera Martin Lindstrom’s alla böcker.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published.