2 frågor: Magnus Björk

Magnus Björk och jag lärde känna varandra på konsultbolaget Frontec i mitten av 90-talet. Vi harvade båda med ett stort tyskt affärssystem…. Under den perioden var han en av de få som trodde på (och uppmuntrade) min strategi att fokusera på uteslutande på “customer experience”.

Nu är han ”Business unit manager” på Acando och en ”100% no bullshit” auktoritet inom business intelligence. Lägg där till en spännande, underfundig och ärlig personlighet, så uppstår ett av mina faforitträd! (En köttig gammal Björk)

mb

 

1.Hur tror du att Business intelligence kommer att utvecklas framöver?
Verktygen kommer att bli bättre på att suga åt sig enorma ostrukturerade informationsmängder och även hjälpa till att sammanställa relevanta underlag för beslutsfattare. Vi kommer att få se hur beslutsfattare kommer kunna samverka på ett helt annat sätt. Ledningsgrupper kommer kunna fatta välgrundade beslut med kort framförhållning, trots att man befinner sig på rörlig fot. Mobilitet, samverkan och förmåga att destillera sanningar ur ett enormt informationsflöde. Det kommer vara stora saker inom BI framöver.

ferrari-360-spyder-crash

 2.Vad bör företag tänka på för att få mest ut av sina BI investeringar?
Jag tror att fler och fler företag inser att BI är så mycket mer än bara lite fräcka verktyg. Det spelar ingen roll om man har världens mest avancerade instrumentbräda. Kan man ändå inte styra sin farkost är det pengarna i sjön. Den verkliga potentialen finns i att satsa på att skapa en snabbfotad organisation som kan agera på information i en ständigt föränderlig värld. Här gäller det att utveckla BI-verktyg, kultur, processer och styrmodeller för att vara med i matchen. Det är där avgörandet står.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “2 frågor: Magnus Björk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *