Färre vill äga, fler hyra

Förutom att saker blir uppkopplade enligt tidigare inlägg, så tror jag att det finns en annan sak att fundera på när det gäller affärsmodeller. Att äga saker blir allt mindre intressant.

Vi går mot ett betydligt ”kvinnligare” (kan vara en fördom) sätt att konsumera produkter och tjänster. Det skall bara funka och fylla sitt syfte. Teknik-nerdarna med sina bruksanvisningar börjar bli museala till förmån för snygga, enkla iPhone lösningar. 

Bilindustrin
Om man tittar på vilka som står på garageinfarten och tvättar sina bilar så är det sällan någon född efter 1980. Framför allt gubbar står och gnider och putsar på bilen, som i alla år varit den ultimata statussymbolen.

Man kommer i framtiden vilja köpa en förflyttning från A till B. Ibland en praktisk bill till fjällen, ibland en ”show off” bil för festen. Ibland el, ibland gas. De snabba cyklerna gör det dessutom extremt opraktiskt och oekonomiskt att äga per se.

De flesta stora bilmärken går in i hyr-branschen, av den enkla orsaken att det kommer att vara en viktig affär framgent.

ad

Personlig uthyrning
Tänk på all “skit” man har hemma. Skridskor, takboxar, specialverktyg. I den socialavärld vi lever i nu finns enorma möjligheter att få till “a share economy”. Bra för miljön, men kanske mindre bra för ekonomin. Tänk social affärsmodell!

Fastighetsbranschen
Förr köpte rika människor sin fastighet och mindre bemedlade fick hyra. Jag tror att hyra i alla segment och fastighetstyper kommer att bli allt vanligare i framtiden.

Övrigt
Jag tror att detta synsätt kommer att flytta ner till konsumentprodukter i allt högre omfattning. Man ”hyr” en gräsklippare, en snöslunga, en takbox, en båt etc.

Om man skall följa salig Steve Jobs så är det bättre att kannibalisera på sig själv, annars kommer någon annan att göra det. Fundera därför på din affärsmodell och hur ”hyra” produkter passar i den. Jag har en känsla av att det kommer att bli viktigt.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *