En smula självrannsakan

Idag var jag på en konferens där Johnny Lindqvist talade om kommunikation till ungdomar. Hans ”slide” sa ”du är inte 18 längre”. Jag flackade med blicken och såg betydligt yngre kvinnor och män, säga till sig själva att ”det är man ju inte längre”. Nervöst tittade jag i spegelbilden i min iPhone och såg en man som hade mer att önska när det gällde volymschampo, anti fatigue-kräm och toning.

Han förklarade den medelålders glädjen av Kalle Anka på julafton i allmänhet och Musse samt Kalles ätande av majskolvar i synnerhet. Varför uppskattar inte våra barn detta som är så bra? Träffsäkert förklarade han att ätandet av majskolvar ackompanjerat av maskinskrivningsljud inte appellerade till en generation som inte vet vad en skrivmaskin är…..

Multitasking
Han visade vidare lite statistik avseende multitasking. Där merparten av ungdomar multitaskar framför TV’n och en minoritet av pensionärer gör det. Mina döttrars multitaskandet framför en bra film är en av de saker som driver mig till vansinne! Say no more!

Hans poäng var att det man är född med ter sig naturligt för varje generation. Ganska logiskt.

Analys
Jag har en tvåeggad analys av ovanstående. Dels är det ganska läskigt att väldigt många strategiska kommunikationsbeslut bottnar i något som är helt främmande från den som fattar besluten.

Å andra sidan, tenderar vi att göra dom multitaskande, maskinskrivningsimbecilla till en norm. Ingen kan multitaska bättre nu än tidigare. Våra hjärnor fungerar på samma sätt som dom gjort de senaste tusen åren. Dom väljer bara att angripa information på ett annat sätt. Det räcker kanske?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *