Har ni alla fel om (Big) data?

Vi lever i en tid då de flesta förstått att ”data is the new oil”. Det är bara att titta på värdet på Facebook eller Google så förstår man varför.

Men nästan alla (utom jag… kanske) har fel approach till dynamiken och synen på data.

Vi människor
Det har skett en explosion om att dela data om oss själva. I bloggar, på Facebook eller forum berättar vi så mycket vi kan om oss själva. Vi hoppar mellan kanaler och det är ett ständigt race för de unga att slippa vara där de gamla är. Nu är det mest medelålders kärringar på Facebook, vilket gör att kidsen flyr till nästa kanal.

Företag
Just nu är det få företag som inte med panik i ögonen kämpar för att förhålla sig till informationen som vi sprider omkring oss. Det gör att jag har något att arbeta med, MEN paniken är så stor att många tänker och agerar med reptilhjärnan. Vi stannar inte upp och funderar på vad vi vill ha ut på riktigt.

Vad som är fel
För det första använder företagen fel människor som tolkar datan. Binära individer med avsky för både intuition och maggropskänsla tolkar datan. Det gör att det ger ett mycket begränsat värde.

Vi förhåller oss inte kritiskt till datan. Den sociala data vi delar är en regisserad bild av verkligheten. Den sociala datan är så som vi vill att det skall se ut. Så som vi förmedlar det. Bakom det förljugna fredagsmyset finns något annat! Det gäller att fårstå helheten! Bakom fina semesterresor kan det finnas ett blancolån. Bakom “trött på mitt jobb” kan det finnas en kommande långtidsarbetslöshet. Bakom den puritanska familjefasaden finns…. Jag har ingen aning, men det har rätt sammansatt data.

x

Vad som är rätt
Den personliga data som är riktigt intressant är i dagsläget ofta regulatoriskt styrd (sjukvård, försäkring, energiförbrukning etc). Det är denna data (i kombination med övrig) som borde vara mest intressant för företag.

Men det fina är att i den informationsdemokratiserade värld vi lever i kommer människor själva att få ansvar för dessa data. Holy shit! Det kommer att vara som om jag ger min dotter tiotusen kronor. Det skulle spridas för vinden på en sekund!

Så när vi bygger strategier för Big data skall vi självklart förhålla oss till den sociala datan, men inte låta den tolkas av gammel-statistiker. Vi skall tänka på den data människor inte tänker på att dom delar.

Den här underbara soppan kan man sedan fatta beslut på, som är BETYDLIGT mer intressant än huruvida man som företag fått en Like på Facebook.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Har ni alla fel om (Big) data?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *