Arbetslöshet, branscher och frukost

Normalt sett går jag väldigt sällan på seminarier och event. Men jag fick en inbjudan av en god vän att tycka till om deras senaste satsning. Vill någon veta vad jag tycker??? Christers fråga blev till en Red Bull för min konstant sargade självkänsla. Och så funkar vi. Om någon ber om mina råd, innebär det att jag har något som efterfrågas i den tid vi verkar. Det ger i sin tur självkänsla.

Kanske vi därför skall ha större förståelse för det psykiska välmåendet hos dom som aldrig blir tillfrågade om något. Dom som aldrig känner att dom behövs.

sushi

Customersonly
Christer har en gång i tiden varit min chef och har präglat mycket av min syn på customer experience, samt förmodligen lämnat ett och annat psykologiskt ärr. Det var under sent 90-tal med Internet, sushi och rom-drinkar. Efter en tid i reklambranschen har hans CRM förfall sannolikt nått en apokalyptisk botten. MEN jag känner få personer som har känsligare tentakler för strömningar och trender. Det var därför befriande att under en trevlig frukost se deras nya koncept för kundkommunikation. Det adresserar tydligt det jag skrev om när det gäller mediaval. Man ser allt för många andra reklambyråer som sitter på hospis och dricker kaffe med reaktionära CMO:er. Gå in och ta en titt!

0% arbetslöshet
All tid före industrialismen så var det 0% arbetslöshet. Människor var helt enkelt inte arbetstagare. Det kanske ter sig som en läskig tanke, men jag tror att vi, i en inte allt för avlägsen tid, kommer att släppa dagens anställningsform.  Vi kommer alla att själva bli ansvariga för hur vi säljer och utnyttjar vår tid. Denna tendens har funnits länge i konsultbranschen, men det är intressant hur allt fler människor säljer sin egen tid. Vi kommer att se olika ”brokers” hantera denna ”marknad”. Ta en titt på bland annat PinDone.

Branscher
I veckan har jag också diskuterat utmaningar i några olika branscher. Jag har kommit på att alla branscher som är till synes TOTALT osexiga, sannolikt är dom mest intressanta. Jag skulle vilja säga att energi, avfall och infrastruktur är några av de mest spännande områdena man kan verka just nu. Det är befriande fritt från diskussioner om ”tok-roliga appar”… Praise the lord!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *