Våga vägra att skämmas!

I en nära framtid kommer i stort sett INGA produkter eller tjänster gå att differentiera med produktattribut. Tillgänglighet, kvalitet och funktioner kommer att skilja marginellt. Antingen kan du då välja förlorarens väg och konkurrera med pris eller välja en annan väg.

En annan väg
Att välja en annan väg innebär att man måste vara innovativ. Det hjälper inte att vara linjärt innovativ, man måste vara innovativ på riktigt. Hur vet man när man är innovativ? Du vet att din ide är innovativ när alla på företaget blir skiträdda! Rädda, hånler, skakar på huvudet, leende himlar med ögonen åt kollegan.

sha

Skam
Enligt psykologiguiden  är skam [Skamkänslor utlöses hos människor t ex när de uppfattar att de utsätts för ogillande från andra för något olämpligt som de gjort eller sagt. De kommer också som en följd av självkritik och föreställningar om att man gjort bort sig.] Att få någon att skämmas är något vi fått känna på sedan barnsben och vi använder det som uppfostran för våra egna barn.

Att vara innovativ innebär att man riskexponerar sig och det kräver mod. Det modet saknar de individerna som ser risken med att skämmas som högre än viljan att vara innovativ.

Resultatet
Resultatet av risken för skam är odynamiska möten, där väldigt många är tysta av risken för att behöva skämmas inför sina kollegor, chefer eller kunder. Låt oss inte falla i den fällan! Att göra det innebär att vi inte är progressiva. Vi blir förvaltare av en museal verksamhet som kommer att sakna allt berättigande på en framtida marknad.

Är du gränsöverskridande så bidrar du istället till möjligheter på en helt ny typ av marknad. Går det ändå åt helvete så har du alltid en spegel att återvända till. Framför den kan du stå rak i ryggen, med huvudet högt och se dig själv utan att skämmas!

Framtiden tillhör människor som vågar ta risken att ”skämmas”.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.