Marknadschefer, snickare och krogragg!

Jag hade inte så många kompisar innan, men efter mitt korståg mot marknadsavdelningar i allmänhet och marknadschefer i synnerhet, så kan jag nu stryka personer med den professionen från kompislistan!

Men dom jävlarna skall inte komma undan med sina affärsfrånvända och affärsmässigt omätbara marknadsaktiviteter. På samma sätt som Simon Wiesenthal jagade nazister skall jag jaga förlegade marknadsstrateger.

Marknadsföring är dött!
Läste en fantastiskt bra blogg-post av Bill Lee om att ”Marketing is dead”. Den var provokativ, bra och tankvärd.

Jag tror att det är dags att återvända till köp- och säljprocess för att förstå hur det nya klimatet påverkar denna process. Det kommer med all önskvärd tydlighet visa att marknadsfunktionen inte är i takt med det nya informations- och köpmönstret.

Köpprocessen
Jag rekommenderar att fundera på din egen business utifrån kundens köpprocess nedan.

 

köpprocess3

  • Vara – är när kunden inte har något behov men indirekt påverkas av marknadskommunikation.
  • Utforska – då har behovet uppstått och man börjar söka en lösning på problemet
  • Upplev – när man konsumerar produkten, tjänsten eller företaget
  • Utvecklas – när företaget är tillräckligt intressant för att bli en ”partner”

Fundera sedan på hur din marknadsorganisation förhåller sig till dessa steg. JUST DET! Dom fokuserar på ”vara” läget och att allt fler skall veta vilka ni är. Och även om dom talar om lyckad ”reach” så gå inte på det! För människor hör, men dom lyssnar inte! För dom bryr sig inte och dom litar framför allt inte på er.  Med all rätt!

Lita på?
Om du var singel och träffade en kille eller tjej på krogen som konstant skröt om hur fantastisk han eller hon (jag har inte blivit vän med ”hen” ännu) var i sängen. Vilka ofattbara företräden och egenskaper som väntade. För egen del skulle det inte bli mycket knullat den kvällen!

spl

Hantverkare
Hantverkare har jobbat utifrån ett ”rekommendationsperspektiv” i alla tider. Processen igen

  • Vara – Du är hemma på fest hos någon och ser ett fantastiskt snyggt och välgjort kök. Perfektion i minsta detalj.
  • Utforska – Du har behov av ett nytt kök och ringer till din vän och frågor vem som gjort det snygga köket. Dom berättar om en exceptionell kundupplevelse i relation till operativ perfektion.
  • Upplev – Du konsumerar samma köksbyggare.
  • Utvecklas – Köksbyggaren har skapat så mycket förtroende hos dig att du ger dom alla förändringsprojekt i ditt hem. ÄVEN om dom använder underleverantörer.

Precis så borde marknadsapparaten fungera ditt företag!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *