Ditt personliga varumärke 2013

Hur mycket skall man bry sig om sitt personliga varumärke? Jag kan tycka att det blir väl ängsligt ibland, men en sak är säker och det är att vi måste ”återuppfinna” (reinvent) oss själva hela tiden!

Ju äldre man blir desto svårare blir det, men i samma ögonblick man slutar så tror jag att den mentala och professionella nedförsbacken är oundviklig.

  • Hur ser du på ditt eget varumärke?
    Är det ditt coola yttre?
  • Är det ditt stora nätverk?
  • Är det din fina utbildning?
  • Är det dina lyckade projekt?

SVAR: Inget av ovanstående! Ditt varumärke är vad människor säger om dig när du inte är där. PUNKT! Ditt varumärke definieras INTE av dig själv.

Har du byggt ett bra personligt varumärke så upplever människor dig som en person som det inte finns något substitut för.

rinv

Återuppfinna sig själv
Jag tror inte att man skall göra totala ”makeover” med jämna mellanrum. Företag som gör det misslyckas ganska ofta med det av en anledning. Man går ifrån sin personlighet och sitt DNA. Företag som däremot lyckas är dom som står på en bergfast plattform och sedan gör förändringar utifrån den.

  • Dålig ”brand extension” är när Burger King gör parfym
  • Bra ”brand extension”   är Fiskars som konsekvent jobbar med ergonomi och hela tiden bygger nya innovativa produkter utifrån detta DNA.

Så 2013
Jag tror att man skall fundera på vad ens egen grund-DNA är och utveckla den. Utifrån den kan man hela tiden vitalisera sin kompetens. Men i en värld som snurrar i warp-speed kan man inte leva på sitt grund-DNA. Precis som företag måste vi utveckla oss själva hela tiden. Men gör ingen Burger King parfym!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *