2 tips om affärsutveckling

De senaste åren har jag tagit utgångspunkt i två saker när det gäller affärsutveckling. Hur kan man digitalisera affärsmodellen och hur kan man göra den social.

Att digitalisera affärsmodellen har jag skrivit mer om än vad någon vill läsa.

Något mindre om den sociala aspekten. Det är ett fruktansvärt buzz om sociala medier och  jag tror att merparten av alla företag har ett visst drag av ångest över sin närvaro på Facebook eller Twitter.  MEN SLAGET STÅR INTE DÄR!

Social affärsmodell
På samma sätt som produkter dematerialiseras och upphör att finnas kommer stora saker att hända när den sociala aspekten slår igenom fullt ut. Tänk, hur kan jag göra min affärsmodell mer social.

fs

För lite inspiration finns det ett nytt försäkringsbolag som har gått ”back to basic”. Förr i tiden (och då menar jag inte 80 talet!) byggde försäkringssystemet på att man hjälptes åt i byarna om någons hus brann ned. Då skramlade man ihop pengar så den drabbade kunde bygga upp igen.

Friendsurance gör på samma sätt men utnyttjar sociala medier. Mindre skador och förluster ersätts av kompisarna och större av försäkringsbolaget. Kompisarna känner varje person, vilket gör att man kanske inte tar med snubben som alltid ”super bort” sin plånbok eller jacka. Jäkligt spännande koncept!

TÄNK:

  1. Kan jag digitalisera affärsmodellen?
  2. Kan jag göra den social?

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “2 tips om affärsutveckling

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *