Är CRM bortglömt?

CRM är det väldigt få som talar om längre känns det som. De flesta företag har en mer eller mindre väl implementerad CRM lösning. Med CRM lösning menar jag i det här fallet vad merparten av alla bolag menar med CRM; dvs SFA eller Säljstöd. Diskussionen runt CRM har ersatts av diskussioner om sociala medier etc. Och visst är sociala medier som LinedIn och Facebook en tillgång för varje säljare.

Men det fanns några grundidéer med CRM som lite kommit bort.

  • En konsistent och väl uppdaterad kunddatabas
  • En säljcykel som adresseras av systemet
  • Delning av aktiviteter och sälj-opportunities
  • Stöd och överblick av Key account management
  • Etc.

Vi får inte glömma att processer från Lead generation till opportunity management, sälj och eftermarknad skall hanteras i system.

Jag skulle därför vilja slå ett slag för att återvända till CRM-systemet. Kanske vitalisera hur det används i relation till det sociala. Har man gjort investeringen finns det mycket att skörda med en ganska liten insats.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *