Klout score för företag

Algoritmen för Klout score är självklart omöjlig att veta. Som jag skrev tidigare får jag lite fadd smak i munnen av tanken på var detta tar vägen. Att det är en struktur som kommer att användas i allt högre grad står bortom allt tvivel.

Klout score (och liknande efterföljare) kommer att användas av allt från dating-siter till rekryteringsföretag.

Hur utnyttjar man det som företag?
Om man som företag funderar utifrån Earned, owned och paid media, så blir det ett sätt att få utväxling på sin earned media. Men det är samtidigt lite ”tricky” för det flyter allt mer samman. Det blir också ett sätt att veta vilka dina sociala kunder är.

Men oavsett vilken business man är inom är det bara att ta reda på vilka som har ett högt Klout score relaterat till din affärsverksamhet. Sedan kan man mer eller mindre raffinerat utnyttja dessa personer för sina egna syften. Ge bort provprodukter, bjuda in till olika events etc. Integritetslinan är dock jäkligt slak för båda parter. Handle with care!!

Och för den som skiter totalt i Klout score kommer ett skönt blandband som åtminstone jag skall ackompanjera med en Dry Martini eller Whiskey Sour ikväll. Trevlig helg!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *