Förändringsarbete enligt Zlatan

Jag är ingen större fotbollsentusiast, men att kolla på enlandskamp legitimerar möjligheten att ta en Peroni eller två. Bänkade mig därför framför Sverige – Tyskland.

Funderade idag på hur jag driver förändringsprojekt och hur dom påminner (åtminstone vill att dom skall påminna) om vad som hände under matchen.

Förändringsprojekten tar ofta sin utgångspunkt i problem med att skapa en exceptionell kundupplevelse. Men det skulle kunna vara vad som helst. Dålig lönsamhet, brist på innovation etc.

Men jag bygger denna förändring på sex saker.

1 Problemet
Jag kan tänka mig att Svenskarna kom in i omklädningsrummet i halvlek och diskuterade vad i helvete problemet var. Förmodligen krävdes en dräpande uppriktighet mot dom som inte levererade. Byt ut skiten! Förmodligen konstaterades att Tyskarna kontrade bättre. Etc etc.

2 Vart skall vi
I omklädningsrummet finns det några change agents, där Zlatan sannolikt lyste starkast. Vi skall ta det här, vi skall inte komma hem med svansen mellan benen. En enad bild av vart man faktiskt vill, till skillnad från att konstatera och konservera looser-känslan.

3 Förändra ett beteende (går ut på planen och spelar matchen)
I det här läget går det inte att sitta i omklädningsrummet. Och detta är den svåraste delen. Att förändra beteendet. Det gamla måste bort. Fall inte tillbaka i gamla positioner. Jobba mot det som sas i punkt två. FÖRÄNDRA beteendet.

4 Hantera barriärer
De interna barriärerna är delvis nedbrutna, men det finns yttre barriärer i form av Tysklands backlinje. Man måste vara extremt fokuserad och lösningsorienterad för att bryta dessa yttre barriärer. Det finns alltid dom som är fortsatt problemorienterade. Bänka skiten!!!!!

5 Anpassa
Har man kommit så här långt har man kommit långt. Men man kan inte vila på det som sas i omklädningsrummet. Tyskarna byter positioner, byter spelare och man måste förhålla sig till det. Har man inte skapat en förmåga till att anpassa sig, är man tillbaka på noll.

6 Perfektion
Sista delen är att finjustera och odla perfektion. Mediokert spel håller inte längre. Divighet eller brist på samarbete håller inte längre.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *