Min nya favoritdisciplin – CX design

I stort sett alla områden är roliga inom Customer experience. Segmentering har länge stått högt upp på vad som är roligt och framförallt är det ofta ett AHA-område för kunderna. Dessutom är segmentering något som många företag negligerar. Fundera lite på ditt eget företags segmenteringsstrategi. Vad är den? Hur träffsäker är den? Bygger den bara på demografisk data?

Jag skulle rekommendera att ta ett nytt grepp på segmentering. Jag kan GARANTERA att det minskar kostnader och ökar intäkter ganska snabbt. Passa samtidigt på att jobba fram ett antal kundpersona.  Jobba fram tydliga persona, med bilder och beskrivningar. Det är roligt!

CX Design
Jag har i många inlägg pekat finger om vikten av hyperspecialisering. Det fingret har obehagligt nog pekat mot mig själv denna veckan. Har därför funderat på om jag skall skita i allt annat än design av customer experience (CX).  Det är ett kreativt och roligt område samt kanske basen för möjligheten att leverera exceptionella kundupplevelser. Kanske roligare än segmentering. Oavsett om det gäller retail (butiker), tillverkande industri, tjänsteföretag eller offentlig sektor. Att jobba med CX design för en kommun vore ett drömuppdrag.

Varför denna eufori? Jag är fullständigt utled på alla företags jämförelse och vilja att vara Apple. 99,9% av alla företag är inte Apple, så varför i h..vete vill man då leverera Apple’s kundupplevelse? Basen i att designa en kundupplevelse är att den är kopplad till varumärket och dess kärnvärden. En mekanisk verkstad eller lågpris-retail som sneglar för mycket på Apple gör sig själva en otjänst!

Undvik att vara så förbaskat cool när du designar kundupplevelsen! Den mekaniska verkstaden skapar sannolikt en kundupplevelse som bygger på logistisk ”trust”, hantverksskicklighet och kundupplevd kvalitet. Det är betydligt coolare än vad vi först tror!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Min nya favoritdisciplin – CX design

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *