Jag handlar normalt sett på min lokala ICA-affär. Men på vägen till vårt landställe ligger en Lidl-butik som jag hoppar in och kompletteringshandlar i ibland. Jag är 100% säker på att dom rullat ut något kundupplevelseprogram för all sin personal. Plocka frukt, stapla varor eller kämpa i kassan brukar inte vara den ultimata drivkraften för munterhet.
Men maken till servicekänsla, charm och engagemang har jag knappt sett i Sverige. Om det är så att det pågår ett ”program” så brukar det inte vara en picnic i parken att rulla ut ett sådant program. Nästan hopplös change management är min erfarenhet när man jobbar med externa kanaler som butiker.
Antingen är personalen bara lyckliga personer eller så har man lyckats med något väldigt svårt på Lidl. Grattis oavsett!
Kan det vara så enkelt som att de fått helt klart för sig vem som egentligen betalar deras lön. Eller är det för enkelt?
Hej Rolf!
U wish! No way 🙂 Jag är övertygad om att det inte går att byta mentalitet mot pengar. men jag kan ha fel.