Ditt sociala inflytande påverkar din framtid!

Jag skulle vilja dela en liten profetia som jag faktiskt inte välkomnar, men tror att vi kommer att ha inom kort. Den berör i stort sett den samlade bilden av det jag brukar skriva om. Den berör vårt personliga varumärke och därmed integritetsvalutan. Den berör vårt deltagande i sociala medier. Den berör Big data. Den berör kundupplevelse.

Jag tänker förenkla tanken något, men enkelt kommer vi att värderas utifrån vårt sociala inflytande. Vi har sett början i och med Klout score (en tjänst för att mäta människors inflytande på Internet). Denna typ av information kommer att växa lavinartat, inte minst med hjälp av Big data. Olika algoritmer kommer att räkna fram vårt sociala värde och vår sociala impact. Allt baserat på hur många vänner vi har, följare på Twitter, besökare på vår blogg. Lägg där till tjänster om vad vi tjänar etc etc.

När det förr i tiden lismades för människor med mycket pengar, kommer det i framtiden lismas för människor med stort socialt inflytande. Jag har tidigare skrivit om prisstrategier baserat på detta.

Jag tror dessutom att vi kommer att kunna se komersiella tjänster man som företag kan prenumerera på för att få den här informationen. Och sedan utnyttja den mer eller mindre diaboliskt!

Exempel

  • Du ringer och bokar bord på en restaurang och beroende på din score får du olika bra service, bord etc. Samma sak på hotell.
  • Olika typer av telefonköer och kundservice kommer att differentiera utifrån ditt score.
  • Vi kommer att se prisdifferentiering beroende på ditt inflytande-score.
  • Vi kommer ha automatiserade lösningar som blockar ut vissa “problemindivider” från sammanhang

Jag har skrivit mycket om integritet, men vilket score får vi om vi inte har vänner på Facebook, följare på Twitter, någon blogg som det länkas till, vänner på LinkedIn.

Detta är ganska spooky, inte minst med tanke på vad det kan få för konsekvenser. Och hur skall vi förhålla oss marknadsmässigt till detta? En socialt analog VD med 40 anställda får sannolikt betydligt lägre score än en 25-åring som är aktiv inom sociala medier.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

5 thoughts on “Ditt sociala inflytande påverkar din framtid!

Leave a Reply

Your email address will not be published.