Utvecklingen inom sociala medier

Jag har funderat en del på synen på sociala medier. Å ena sidan har vi människorna som bara konsumerar sociala medier. Man hänger på Facebook, kommenterar eller betygsätter eventuellt någon vara eller tjänst, har kanske ett passivt Twitter-konto. Man har haft lite blogg-ambitioner som man antingen varit för lat för att realisera eller saknat kreativitet för att underhålla.

Å andra sidan har vi företagen som tror att alla som finns i sociala medier är där för att marknadsföras mot.

Jag tror faktiskt att vi bara sett toppen på isberget på vad den ”sociala revolutionen” kommer att påverka. Som företag måste vi lyfta blicken lite. Dels avseende de interna processerna som jag skrev om för ett tag sedan, men framför allt ur ett djupare affärsutvecklingsperspektiv. Hur kommer det att påverka din affärsmodell över tid? Kanske tala mindre om Facebook och tänka liter mer strukturförändring!

Affärsutveckling i sociala medier
Posten skulle till exempel rent logistiskt kunna skapa ett (grönt?) transportföretag tillsammans med Tripit, där man låter individer ta med sig paket mot billigare resa. Hela plattformen för detta skulle kunna vara det sociala medierna. Med tjänster som Foursquare eller Fire eagle behöver mottagarens position inte ens vara fast! Man tar emot paketet i tunnelbanan. Utifrån detta skulle man kunna koka soppa på hundratals tjänster och ställa hela affärsmodeller på ända.

Magin består som vanligt inte i enskilda företeelser utan kombinationer av dessa. Vi behöver skruva ett varv till när det gäller synen på sociala medier. Och du, DET FINNS INGEN JÄVLA BOX!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Utvecklingen inom sociala medier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *