Döende affärsmodeller

Alla vet vi att vi den senaste tiden sett 100 år gamla affärsmodeller stå på ända. Dematerialisering och plattformar är några av orsakerna. Men om vi tittar på två branscher som jag tror är nära sin sista suck (i sin nuvarande form), så är det tidningsbranschen och musikbranschen.

Tidningsbranschen är mer än hundra år gammal affärsmodell och musikbranschen inte fullt lika gammal. Tidningsbranschen bygger på att vi får en vara som tillräckligt många nyttjar för att det skall vara intressant för annonsörer.

Vad har dom gemensamt?
Det dom har gemensamt är ”bundling” av något. Dom har ”bundlat” något och tagit betalt för det fysiska som det bundlade innehållet levereras på. CD/vinyl och papper.

Som konsumenter är, åtminstone vi som har upplevt CD-skivan och tidigare, att vi köper 8-12 bundlade låtar vare sig vi vill eller inte. Nyhetstidningarna bygger sin affärsmodell på att vi får tidningen oavsett om vi har tid att läsa den eller inte. DN eller SVD på söndagar är en tjock företeelse. Det är en stor mängd ”bundlade” nyheter, varav man kanske är intresserad av en bråkdel. Den bråkdelen som man är intresserad av vill man däremot ofta ha en fördjupning inom.

Generationen riktigt unga saknar helt tradition av att pådyvlas ”bundlade” produkter.

Din affärsmodell
Det kan vara lite intressant att fundera på sin egen affärsmodell i relation till nästa generation köpare. Jag tycker redan att vi börjar se en förändring inom konsultbranschen, där kunderna väljer bort de dåliga låtarna eller kulturdelen.

Här kommer vi till plattformstänket igen, där affärsmodellen måste vara tillräckligt flexibel för att möta detta. Tar vi konsultbranschen igen så finns det ju någon annan som gillar de ”dåliga” låtarna eller kulturdelen. Men är vi låsta att leverera helheten, mister vi kanske hela stycket.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Döende affärsmodeller

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *