Relationen mellan verksamhet och IT

Den ofta sunkiga relationen mellan verksamhet och IT accentueras i stort sett i alla projekt. Lösningsleverantörer flyr IT som köpare till förmån för verksamhetsfolk. Risken är bara att pendeln slår över för långt. Jag erkänner att jag har bitchat på IT i massor av år, men vi behöver bli lite mer nyanserade!

Om du går till doktorn har du ju inte i förväg bestämt vad han eller hon skall göra! Då går inte in där och säger att du vill ha en skiktröntgen och lite annat smått och gott. Du berättar vad som gör ont och vilka behov du har.

Lite så måste vi se relationen till IT. Tydligt berätta vad behovet är. IT skall sedan leverera en lösning efter ditt behov, på tid och (någorlunda) budget.

Det som sedan ofta glöms är att det är VERKSAMHETEN som skall tillse ROI. Min si där kommer dom ofta undan. Det gapas och skriks efter tekniska lösningar, men förmågan till affärsmässig implementation fungerar inte alltid.

Så även om verksamheten skall styra behovet av IT lösningar, skall vi ha respekt för att IT (förhoppningsvis) inte ser lösningarna som isolerade företeelser, utan en del i ett helt tekniskt ekosystem.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Relationen mellan verksamhet och IT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *