Internetgenerationen, finns den?

Mina ohängda men älskade döttrar har en stark impact på mig och sedermera min blogg. Inte minst ur ett antropologiskt perspektiv då dom får representera den så kallade internetgenerationen. Vi älskar att etiketera dom med sina manér när det gäller otålighet, multitasking och självcentrering.

Men vi kanske vi drar för stora växlar av att vara uppvuxen med Internet? Kanske är denna diskussion mest en olja i det sociala maskineriet för medelålders människor som inte har så mycket annat att tala om än att dom blev förstörda av Vilse i pannkakan och barnens Internetvanor.

Varje generation har en sund vilja till polarisering mellan vuxna och tonåringar. En polarisering som dagens föräldrar kämpar så hårt för att sudda ut. Men var lugn, den finns där ändå. När du extatiskt dansar till ”Oaa hela natten” på finlandsfärjan är du inte ungdomligt cool! Jag lovar dig!

Vad händer
Robert Aschberg och hans kompisar i extremvänstern och Maoiströrelsen är alla idag traditionella fullblodskapitalister. 68-rörelsen som vi trodde skulle påverka en hel värld har ganska marginell betydelse idag.

Det som jag tror kommer att påverka kidsen på riktigt är att dom faktiskt växer upp under en av de värsta ekonomisk härdsmältorna i historien. Att dom kommer att vara den första generationen i mänskligheten som får det sämre än sina föräldrar. Att den vita, högt stående civilisationen som kolonialiserat i 200 år, nu blir omåkta av ”käppkineser”, ”hottentotter” och sydamerikanska ”rödskinn” utan att deras inskränkta föräldrar riktigt kunde förklara vad som hände.

Över tid kommer det att betyda väsentligt mer för generationen än att några ytterst få faktiskt Twittrade och att dom var dom första som vågade se på roliga videos under arbetstid.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Internetgenerationen, finns den?

Leave a Reply

Your email address will not be published.