Jag tror att alla som arbetar med affärsutveckling, produkt- och tjänsteutveckling måste börja tänka på ett nytt sätt. Vi måste tänka plattformar. Visst enskilda produkter och tjänster kan komma till månen, men det stora värdet uppstår i relationer till annat.
Det söndertjatade Apple är trots allt ett bra exempel. Värdet ligger inte i iTunes, iPhone, iPad, iMac, appar eller de coola butikerna. Själva kundupplevelsen ligger i plattformen. Vi ser aldrig Apple tala om olika egenskaper. Hur stor processor har din Mac? Who the fuck cares!
Amazon är en annan plattform. Det är inte bokaffär på webben! Det är ett helt ecosystem för effektiva betalningar, web services och träffsäker informationsdelning. eBay med betaltjänsten Paypal är en annan plattform.
Vi kan inte isolera produkter och tjänster utan att vi har ett plattforms-tänk.
Fotoindustrin
Att fotoindustrin inte utvecklats mer är ett under! Det beror på att ingen har tänkt plattform. Man tänker kamera med supermegapixel och undervattensläge. Hade fotoindustrin insett att dom levererar minnen för människor, minnen som man är rädd om och vill dela med sin omgivning så hade det funnits en plattform idag.
Undrar hur många gånger jag använt ordet plattform i det här inlägget? Tjatigt? Plattform, plattform, plattform, PLATTFORM.
3 thoughts on “Framtidens affärsutveckling”