Business intelligence – pornografi

Jag skrev tidigare om Qlikview och deras framgång och jag gratulerar dom fortsatt till den. MEN euforin av väl visualiserad information gör att det uppstår ett närmast besatt behov av att konsumera historisk data. Hela företagsledningar frossar likt brunstiga hundar över all information som produceras i backspegeln.

Glupskheten över den snygga backspegelinformationen är ett symtom på att de flesta företag saknar både intern kompetens, processer och information för att istället hitta samanhang för marknadsmässig progressivitet.

Trycket på IT är enormt att skapa feta data warehouse-projekt i syfte att få fram information som ingen riktigt vet vad dom skall använda till. Men snyggt är det!

”Vi” inom marknad (och andra avdelningar) måste bli bättre på att angripa information med ett tydligt exekverbart syfte. För hur ofta gör vi egentligen något utifrån all den data vi tolkar? Vi konstaterar och sedan är det ”business as usual”! Samla dina mest kreativa kollegor och diskutera vilken information som saknas för att ge bäst effekt FRAMÅT. Låt dom andra sitta och läsa gårdagens information med samma blick som jag som ung läste en regnvåt FIB-aktuellt i skogen. Lystet bläddrande, men väldigt lite action!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *