“Annonsera” i sociala medier? Kanske inte

Den alltid lika trendkänsliga marknadsavdelningen är oftast de som lägger beslag på eventuella företagsaktiviteter i sociala medier. Klädda i en skrud av gammelmedia ser man det som en ny kanal för att annonsera, oförskämt tränga sig på.

Kundtjänst får eventuellt tillträde till företagets Facebook-kanal för att svara på någon ”osexig” kundtjänstfråga. Jag har skrivit till leda om att sociala medier är en ”lyssna” och ”tala med” kanal. Inte att skrika till-kanal.

Lite beroende på bransch, men jag tror (har inga belägg, men kolla gärna detta från BBC http://www.bbc.com/news/technology-18812126 ) att ROI för traditionell marknadsföring i sociala medier är ganska dålig. Jag tror inte heller att sociala medier är kanaler för att minska kostnader för exempelvis kundtjänst.

Men allt ovanstående innebär INTE att man helt kan avstå sin närvaro i de sociala medierna. Ur kundperspektivet förväntas du vara där. Inte för att trakassera mig som kund, men som en service i den kanal som passar mig för tillfället.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *