Segmentering är underbart!

Igår träffade jag en “marknadsperson” på ett stort bolag och vi diskuterade olika angreppssätt på kundprocessen. Som vanligt när vi träffas så uppfinner vi på volley. När man gör det så tenderar det att bli fritt från ”fluff” och floskler, vilket är befriande.

Vi kom fram till att vi förenklar processen totalt genom att dela upp kundens köpprocess i:

  1. Söka information
  2. Fatta beslut
  3. Använda tjänsten
  4. Fatta beslut om återanvändning

Hur svårt kan det vara? Både hon och jag brann för nummer 1 och vi kom fram till att vi skulle kunna mäta framgången med EN ENDA KPI. Hur många av den potentiella målgruppen kan vi få att fatta ett positivt beslut i nummer 2.

Vad ingår i att söka information?
Segmentering och customer insight är sannolikt en framgångsfaktor. Här skulle jag kunna tillfredsställa med erotiska förhållningssätt till Big data. Man skulle kunna bygga segment på helt nya sätt genom att ta reda på hur man fattar beslut. Varför man fattar beslut. Vem som är beslutspåverkare. Vilka man litar på. Vilka kanaler man använder i beslutsprocessen.

Det handlar om helt nya insikter via sociologi, etnologi, antropologi och kanske till och med neuro marketing (varning, inlägget är inte safe for work. Bild av Robert Mapplethorpe).

Sedan då?
När man vet allt detta är det bara att sätta igång. Kommunikation som träffar med kirurgisk precision, vid rätt tillfälle, med rätt budskap, till rätt person, på målgruppens villkor.

Det bygger trust, det bygger kunskap och det bygger affär!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Segmentering är underbart!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *