Krishantering i sociala medier

Läste en undersökning för en tid sedan (kommer tyvärr inte ihåg var) att en av de största rädslorna företag har just nu är att det skall uppstå en kris, där kunderna löper amok i sociala medier.

Dessa krisr uppstår oftast som ett symtom på företag som har en kultur som INTE är social.

Nu sitter många företag och lägger dyra konsultpengar eller meningslös interntid på att skapa ”guide lines” för sociala medier. Lägg istället dom pengarna på ett förändringsprojekt. Ett förändringsprojekt som syftar till att förändra kulturen på företaget.

Det handlar inte om att hitta sätt att hantera kriser. Med rätt kultur och attityd så uppstår dom inte lika lätt. USA’s bilindustri ägnade tid åt att bekämpa höga bensinpriser istället för att börja bygga miljövänliga bilar. Ju förr vi förstår att vi inte har kontroll över vårt varumärke och agerar därefter, desto fortare skapar vi en kultur som avsevärt minskar riskerna med kriser i sociala medier.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Krishantering i sociala medier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *