Det händer varje minut på Internet!

Att jag tror att Big data kommer att vara en nyckel inom framgångsrik marknadsanalys kan inte ha undgått någon. Har dock insett mitt pedagogiska misslyckande i att beskriva vad som är intressant med Big data. Företaget Domo presenterade lite intressant information om vilken data som genereras VARJE MINUT på Internet.

  • 217 nya mobila Internetanvändare
  • 48 timmar film laddas upp på Youtube
  • Vi skickar 204.166.667 mail
  • 2.000.000 sökningar på Google
  • Vi delar 684.478 Facebook relaterat material
  • Det skickas 100.000 tweets
  • 47.000 appar laddas ner från iTunes
  • Varumärken får 34.722 ”Likes”
  • Tumblr bloggare producerar 27.778 inlägg
  • Instagram användare delar 3.600 foton
  • 2.083 personer checkar in på Foursquare
  • 571 nya hemsidor skapas
  • Det produceras 347 nya blogginlägg på WordPress

Detta händer varje minut. Kan någon föreställa sig hur mycket analyserbar data detta producerar? Tänk då när alla produkter är uppkopplade som gör att vi producerar data passivt. När bilar och hus är uppkopplade. Det kallar jag Big data…

Samma som med CRM
I mitten på 90-talet antog vissa utmaningen med CRM och andra såg det som en gimmick eller en ”nice to have”. Dom som tog CRM på allvar kanske inte alltid vann några omedelbara operativa vinster, men började bygga en förståelse och teknisk infrastruktur därefter. På det viset fick man ett försprång i att stödja en kundorienterad process.

Samma kommer att ske med dom som angriper frågan om Big data. Antingen lutar man sig tillbaka på läktaren och funderar, eller så går man ut på planen. Mitt råd är dock det sistnämnda, för ingen match har nämligen vunnits på läktaren.

 

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

2 thoughts on “Det händer varje minut på Internet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *