SLUTA fokusera på din fina hemsida!

Läste en rapport från Eccomplished When connected consumers are making an online purchase, what questions do they ask?”. Den gav lite intressant data. 31% av kunder läser online recensioner innan köp, mot 23% som frågar kompisar.

Det innebär att online-rekommendationer blivit viktigare än ”word of mouth”! När det gäller vår online-strategi fokuserar ändå nästan alla på sin fina hemsida full av fina bilder, säljfloskler och annan självcentrerad information.

En rekommendation är att ta klivet utanför ditt företag och sätter dig i kundens kläder. Hur tror du kundens köpprocess är för dina produkter och tjänster? Tror du att dom googlar på ditt företagsnamn och sedan sitter och dräglar över dina fina högupplösta bilder? NOT! Tar dom dina ord som ”unik innovation” och ”bra kvalitet till rätt pris” på allvar? NOT!

Gå tillbaka
Gå tillbaka till din fina CRM-strategi som du gjorde för 5 år sedan. Uppdatera den till en version 2.0! Gör en analys på kundens köpprocess.

  • – Hur dom söker information och kunskap
  • – Vilka som influerar köpet
  • – På vilka grunder dom fattar beslut
  • – Vilka kanaler dom använder
  • – Etc

Det enda man kan säga säkert är att din fina, fina hemsida som alla är så stolta över spelar en extremt marginell roll i kundernas köpprocess.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “SLUTA fokusera på din fina hemsida!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *