Kundupplevelse och personlighet

I helgen hyrde jag en släpkärra på Preem. I kassan stod det en ung tjej och kvittrade mot alla kunder. Hon spirade av liv och aptit på just livet. Hela hennes framtoning speglade bekymmersfrihet och hennes attityd var flexibilitet.  Hon serverade korv med samma stolthet som Gordon Ramsey’s servitörer, tog betalt för bensin med samma respekt som om någon just köpt en ny Ferrari.

Självklart strulade min släpvagnskoppling så jag fick skamset gå in och be om hjälp. Samma tjej ”styr upp mig” genom att resolut anfalla släpvagnskopplingen. Med ett glatt leende säger hon ”att nu skall det nog funka”. Hela den skumpiga resan med släpkärran blev lättare av hennes attityd. Om nu någon tror att jag ”torskade” för att hon var snygg, kan jag säga att hon var 100% alldaglig utseendemässigt.

Måndag morgon
På tåget möter jag bensinmackstjejens motsats. En sur kärring på SJ som surt ber om biljetten, tittar på mig med avsmak samtidigt som hon kräver legitimation. Den lilla måndagsenergi jag hade sögs upp och gav näring i hennes sannolikt bittra själ.

Vi är bara människor. Eller?
Funderade lite på skillnaden i attityd. Den unga tjejen på Preem kanske just träffat en ny pojkvän och är nyförälskad, visste att hon skulle gå på en rolig klubb på kvällen. SJ’s dito kanske hade bråkat med sin man på morgonen, kanske var hon orolig för sitt barn som var på glid.  Båda sakerna är ju mänskliga och påverkar oss och vårt sätt att agera. Men det duger ändå inte som förklaring.

Teater
Jag har i och för sig tidigare skrivit ett inlägg om att spela teater på jobbet, men måste vi inte göra det i serviceyrken? Har vi verkligen rätt att ha en dålig dag på jobbet? Alla ni som har serviceyrken SKÄRP TILL ER FÖR HELVETE! Ta inte med ditt miserabla privatliv till jobbet. Självklart kan man ha en partner eller nära vän att dela sina problem med, men alla vi andra vill inte drabbas av det. Dessutom kan teatern göra att du glömmer av dina bekymmer.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *