Ett försök att förstå döttrar!

Prisa gud, jag är ensam hemma (utan min fru)! Det innebar att jag fick lägga mig bredvid min yngsta dotter och läsa tidningen Julia. Tidningen var upplagd med en diabolisk träffsäkerhet och jag gissar att den var en kopia av vuxna kvinnors motsvarighet i tidning. Jag hade nöjet att konsumera allt från problemen med den första menstruationen till att se Justin Biebers hem. Trots att hon bara är 12 år kändes det som en kopia av den vuxna kvinnans intressen. Rubriken om den första menstruationen blir rubriken Bristande sexlust. Justin Biebers hem blir Madonnas. Diskret försökte jag föra in intresset för den kommande astronomiska händelsen; venus-passagen som ändå bara sker var 243:e år. Sker den 6 juni i år btw.

Ur ett marknadsföringsperspektiv har vi en utsuddning av generationer? Sättet vi marknadsmässigt kommunicerar till barn och ungdomar är väldigt likt hur vi kommunicerar till vuxna.  Jag tycker i och för sig genuint illa om marknadsföring till barn, men jag tror som sagt att föräldrar och barn numera köper samma typ av kommunikation

Eller inte?
Sömndrucken kommer jag ut från min yngsta dotters sovrum i en urtvättad t-shirt och mina favoritbyxor från Patagonia (som  enligt alla ser ut som ett plagg för någon på ett äldreboende och jag tydligen ser ut som en pigg 80 åring i) för att möta min tonårsdotter som bekymrar sig över balen. VÄNTA NU, balen??? Bor vi i Kalifornien? Länge tvingas jag sitta och kolla på pråliga balklänningar på Internet. . Jag försökte föra in dialogen på kompetent skrädderi och tyger. Något som möttes med en gäspning.

Slutsats
Självklart kan jag inte använda mina döttrar eller mig själv för normen av dagens samhälle och kanske vi alltid förfasat oss över ungdomens ytlighet. Men skulle jag göra en marknadsmässig analys på kvällen så har unga flickor antagit samma ”mentalitet” som äldre kvinnor. Principiellt gör man en exakt version av mammornas motsvarighet fast i en yngre modell.

Den andra slutsatsen är ointresset för fördjupning. Gäspningarna som mötte min historia om fantastiska Antwerpen 6 talar sitt tydliga språk. Vi lever i en Gina tricot-värld av kortsiktig, själlös konsumtion och jag gissar att det bara är att kapitulera?

Eller inte, för det kanske är dom som snart får kapitulera. Kapitulera inför en respektlös överkonsumtion av något som inte bara saknar hjärta och själ, utan även en hållbarhetsidé. Shopping har blivit det nya folknöjet, men när garderoberna är fulla och rummen svämmar över gissar jag att vi kommer att se en återgång till något annat.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *