Därför är det den hetaste branschen

När jag är på middagar eller andra tillställningar får jag ibland frågan vad jag jobbar med. När jag förklarar att jag arbetar med ”customer experience” lyssnar de heta reklambyråmänniskorna, balla mediafolket, framgångsrika entreprenörerna intresserat. I samma ögonblick jag gör tillägget att jag brinner för energibranschen så ser jag PANIK i deras ögon. ”Hur fan kommer jag bort från den här snubben”. Från att ha uppfattats som en någorlunda spännande typ decimeras jag till en social paria.

Men dom inskränkta, trendängsliga indie-farbröderna/tanterna från Stockholms söder vet inte en sak som jag vet. Energibranschen är något av det hetaste som finns!

Med risk för att låta ûber-förmäten så känns det som om branschen inte självt förstått sin egen potential. Den riktiga innovationskraften har ännu inte kommit igång. Annledningen till det tror jag är att den fortfarande delvis är en smula isolerad från övriga aktörer. Men jag skulle vilja säga att energibranschen kommer att genomgå en Internet boom. Kanske inte av samma dignitet, men en boom!

Smart nät – På samma sätt som Internet har omkullkastat massor av affärsmodeller kommer inträdet av smarta nät göra det samma. Helt nya aktörer kommer att vara en del av energibranschen på det ena eller andra sättet. Kommer vi att köpa bundlad el från Electrolux eller El-giganten?

Mikroproduktion – När vi får en högra grad av dubbelverkan i näten kommer vi att kunna producera energi och flytta överskottet till nätet. Känslan av att elmätaren snurrar åt andra hållet kommer att göra mången villaägare med solpaneler eller vindsnurror glad.

Demand respons – Makten att kunna påverka sin förbrukning och kostnad kommer att föda innovation. Automatiserat och mobilt kommer vi att styra vår förbrukning i relation till pris och tillgång på ett helt nytt sätt. På samma sätt som Internet gett makten till slutkunden kommer samma sak hända i energibranschen.

Elbilar – Det går undan nu! Jag gissar att vi kommer att se en el-bils boom inom tre år. Det kommer att krävas en TOTAL omställning i infrastruktur, betallösningar, etc. Blir McDonalds det nya Shell, ICA Maxi det nya Statoil, Stockholm Parkering det nya OK/Q8? Åtminstone kommer Volkswagen att vara det!

Vill man ha bra fart i allt det här så tror jag att framgången ligger i de oväntade samarbetena. Innovationsrådet eller Svensk energi skulle kunna ta täten. Anna Karin Hatt skulle kunna sätta upp lite spännande innovationsmål.

Det viktigaste, tror jag, är att det inte är samma gamla energibransch som förväntas stå för innovationen. Då lär det sexigaste som kommer fram vara en ny avtalsform!

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

4 thoughts on “Därför är det den hetaste branschen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *