Spårbar kundupplevelse i mataffären

Vi är många som arbetat med logistik-system. Jag själv har satt upp otaliga SAP Sales & distribution-lösningar. och processerna för dessa har varit ganska lika under lång tid. Visst, det är lite differenser i behovet av spårbarhet, lagerhållning och ordertyper.

Men i takt med att slutkunderna blir allt mindre av passiva konsumenter, kommer kravet på extremt flexibla lösningar inom logistik att behövas.

Vad vill konsumenten?
Jag är en smula cynisk och tror (vet) att för merparten av alla konsumenter så styr priset. Men konsumenterna kommer också att vilja veta mer och fatta beslut på flera grunder. Såg att det utvecklats en app som heter Clear-thru som konsumenter kan använda för spårbarhet.

Genom att använda sin smartphone och scanna via en QR kod får man reda på produktens:

  • – Ursprung
  • – Hur färsk den är
  • – Förpackningsinformation
  • – Näringsvärden
  • – Allergifakta
  • – Etc

Det intressanta är att se den ständiga maktförskjutningen där vi som konsumenter får allt mer kontroll. Det är en utmaning för företagen, för de som inte lämnar över den makten kommer att misstänkliggöras i ett konsumentperspektiv.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Spårbar kundupplevelse i mataffären

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *