Små saker ger stor effekt för kundupplevelsen

I relation till andra människor är det ofta de små och kanske överraskande sakerna som ger störst effekt. En handskriven lapp med ett hjärta från frun på kaffebryggaren, en vän som i en affär hittade just den där saken man sökt efter i flera år, ett SMS från barnen som säger att man är en bra förälder.

Det är lite på samma sätt med kundrelationer. Särskilt inom mindre företag. Det kostar väldigt lite att skapa stor effekt när det gäller kundupplevelse. Bensinmacken som bjuder på kaffe i anslutning till biltvätten, taxichauffören som erbjuder fräscha tidningar i taxin, hotell och kaféer som bjuder på fri WIFI (kan någon svara på varför ett ensligt hotell envisas med att ha omöjliga inloggningar och lösenord?), tandläkare som erbjuder hörlurar med efterfrågad repertoar, matbutiker som upplåter toaletter som inte kostar 5 kronor, damklädesaffärer som erbjuder plats att sitta för den som inte handlar.

Bara kreativiteten sätter stopp här! Men det är de små omtänksamma detaljerna som gör att vi kommer tillbaka. Att vi skriver om det på Facebook.

Jag är faktiskt förvånad över att inte fler innovativa idéer kommer från mindre och medelstora företag, som kan kosta på sig att experimentera, utforska, pröva och lyssna.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *