Sagan om den vidriga grannen

Du står och tittar ut genom fönstret till ditt hus. Ögat faller på några fåglar som kvittrar i trädet utanför. Din granne sedan flera år går förbi utan att titta åt ditt håll. Hon visar respekt för din privacy.

När du står där och tittar ut så kommer ett flyttlass körande. En bil i grälla färger som tutar och blinkar frenetiskt för att få din uppmärksamhet. I sitter en man med en hysterisk blick och vinkar åt dig och ropar att han nu är din nya granne.

Av ren artighet vinkar du tillbaka, vilket gör att han ställer sig på bromsen, rusar upp till ditt hus och frågar om ni kan vara vänner. Något överrumplad säger du ja. Något som din nya granne tar som en garant för att terrorisera dig med sina historier om hans egen förträfflighet. Han är helt ointresserad av vad du har att säga, utan pladdrar på om sig själv helt utan taktkänsla.

Dina vänner
Din nya granne anser sig ha full rätt till dina vänner, eftersom du har honom som vän. Det gör att han kan stalka dina vänner, gräva efter information om dom, bara för att du indirekt ger tillåtelse.

När du träffar dina vänner kommer han oinbjuden in och ber alla att ”Gilla” honom. Detta trots att han varken lyssnar till någon eller visar respekt. Allt han gör är att berätta om sig själv, vad han eventuellt står för och framför allt vad han kan sälja!

Han bönar och ber att alla skall berätta om hans fina produkter eller tjänster. Han rotar i varje skrymsle och vrå för att få information om dig.

Skulle du?
Skulle du umgås med den här personen? Knappast inte, men precis så agerar merparten av alla företag i sociala medier. Företag och varumärken som haft respekt tidigare, faller som käglor i det sociala sammanhanget.

Företag bör skaffa sig en idé i hur man vill agera i sociala medier. Har man inte den idén så bör man avstå tills vidare. Företaget faller inte av dålig närvaro i sociala medier! Man faller däremot av dåligt beteende i sociala medier.

About Patrick Gilbert

Jag hjälper företag och människor att lyckas skapa exceptionella kundupplevelser, lönsamhet och effektivitet genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter.

One thought on “Sagan om den vidriga grannen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *